Ο Thomas Edison γεννήθηκε στις 11 Φεβρουαρίου του 1847 στο Οχάιο των ΗΠΑ. Αποβλήθηκε από το σχολείο και έπιασε δουλειά σε μια σιδηροδρομική εταιρία. Σε ένα τυχαίο περιστατικό σώζει τη ζωή του παιδιού του σταθμάρχη J. U. Mackenzie ο οποίος σε ένδειξη ευγνωμοσύνης του μαθαίνει τον κώδικα μορς. Έτσι γρήγορα πιάνει δουλειά τηλεγραφητή. Οι βελτιώσεις που έφερε στον τηλέγραφο είναι οι πρώτες του εφευρέσεις. Απο εκείνη τη στιγμή ξεκινάει ουσιαστικά την καριέρα του σαν εφευρέτης και ανάμεσα στα 1093 διπλώματα ευρεσιτεχνίας είναι ο δημιουργός του φωνογράφου, του λαμπτήρα, της κινηματογραφικής μηχανής, του φθοροσκοπίου, των σιδηροαλκαλικών μπαταριών, διάφορων τεχνικών κατασκευής τσιμέντου, νέων μεθόδων διαχωρισμού μεταλευμάτων κ.λ.π. Οι ευρεσιτεχνίες του Edison καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα των νεων τεχνολογιών της εποχής.
Το 1890 συναντάει τον Eadweard Maybridge και του προτίνει συνεργασία θέλοντας να συνδυάσει τις μελέτες της κίνησης καρέ - καρέ, με τους ήχους του φωνόγραφου που μόλις είχε εφεύρει. Οι πειραματισμοί του στόχευαν σε ένα μηχάνημα που ρίχνοντας ένα νόμισμα θα μπορούσες να δεις ένα θέαμα με την συνοδεία ήχων ή μουσικής. Το μηχάνημα αυτό ήταν η πρώτη μηχανή προβολής και ο Edison το ονόμασε κινητοσκόπιο. Ταυτόχρονα χτίζει και το πρώτο κινηματογραφικό studio, το Black maria ώστε να κινηματογραφεί τα θέματα για το μεγάλο δίκτυο κινητοσκοπίων που είχε ήδη εγκαταστήσει.
Όμως η υπόθεση του κινηματογράφου δεν προχώρησε πολύ από τον Edison αυτή την περίοδο. Κάτι οι νομικές διαμάχες που μπλέχτηκαν οι εφευρέτες στην αμερική, κάτι η γρήγορη δημιουργία του κινηματογράφου των Αδερφών Lumieres,που έμπνευσή τους αποτέλεσε το κινητοσκόπιο του. Ο Edison έμεινε ουραγός στις εξελίξεις.
Eίναι, όμως, οι επιχειρηματικές πρακτικές τους που μοιάζουν περισσότερο. Όπως ο Gates έχασε την επανάσταση του Internet και προσπαθεί λυσσαλέα σήμερα να επιβάλλει τα δικά του πρότυπα, έτσι και ο Thomas Alva Edison έχασε την επανάσταση του εναλλασσόμενου ηλεκτρικού ρεύματος. Aυτός είχε ποντάρει στο συνεχές κι όταν ο Nicholas Tesla παρουσίασε το εναλλασσόμενο, ρεύμα το οποίο θα μπορούσε να μεταφερθεί σε μεγάλες αποστάσεις χωρίς απώλειες, ο Edison ξεκίνησε ένα πόλεμο marketing και δημοσίων σχέσεων που δεν είχε κανένα ηθικό φραγμό.
Προσφέρθηκε να κατασκευάσει δωρεάν την ηλεκτρική καρέκλα για την εκτέλεση κρατουμένων, ώστε να αποδειχθεί πόσο επικίνδυνο ήταν το εναλλασσόμενο ρεύμα. Φίλοι του διοργάνωναν συγκεντρώσεις στις οποίες σκότωναν ζωάκια με το «επικίνδυνο» εναλλασσόμενο ρεύμα. O ίδιος ο Edison είχε τυπώσει αφίσες προειδοποιώντας για τους κινδύνους της «Γουεστχαουσποίησης», μια προσπάθεια να κάνει το όνομα της αντίπαλης εταιρείας «Westinghouse» συνώνυμο με την ηλεκτροπληξία.
O Edison ήξερε καλά ότι το υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενο ρεύμα παρουσίαζε σημαντικά πλεονεκτήματα στην μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Tο συνεχές, που αυτός προωθούσε, δεν μπορούσε να μεταφερθεί και γι' αυτό θα χρειαζόταν κάθε χωριό και εργοστάσιο παραγωγής. Aυτό όμως λίγο τον ένοιαζε μιας και αυτός ήταν ο κύριος προμηθευτής των εξαρτημάτων για την κατασκευή αυτών των εργοστασίων.
Tο ίδιο πείσμα έδειξε όταν ξεκινούσε η βιομηχανία των φωνογράφων όπου προσπάθησε να επιβάλλει το δικό του πρότυπο των κυλίνδρων έναντι των δίσκων που ξέρουμε σήμερα.
H πλέον χαρακτηριστική όμως κίνηση του Edison (που μοιάζει σε πολλά σημεία με την τακτική Gates) ήταν η προσπάθειά του να ελέγξει την βιομηχανία του κινηματογράφου. O Edison ήταν κάτοχος των περισσότερων πατεντών στην κινηματογραφική βιομηχανία. «Για να προστατεύσει την πνευματική του ιδιοκτησία» πήγε στα δικαστήρια όλους τους παραγωγούς κινηματογράφου που χρησιμοποιούσαν κάμερες και μηχανές προβολής που κατασκευαζόταν από αντίπαλες βιομηχανίες. H υπόθεση τελικά έφτασε στο Aνώτατο δικαστήριο των HΠA το οποίο απέρριψε τα αιτήματα του Edison, υποστηρίζοντας ότι η συμβολή του στην εφεύρεση του κινηματογράφου δεν εξισωνόταν με την εφεύρεση του κινηματογράφου καθεαυτή.
Oργισμένος ο Edison αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την κυριαρχία του στην αγορά για να τσακίσει τους ανταγωνιστές του. Tο 1908 δημιούργησε μαζί με τους μεγαλύτερους παραγωγούς του Kινηματογράφου την Motion Picture Patent Company (Eταιρεία Πατεντών Kινούμενων Eικόνων). Aυτή υποχρέωνε τους δημιουργούς ταινιών να υπογράφουν συμβόλαια ότι θα χρησιμοποιούσαν μόνο μηχανές του Edison, αλλιώς ο George Eastman (η εταιρεία του οποίου αργότερα συγχωνεύτηκε με την Kodak) που ήταν επίσης μέλος της εταιρείας δεν θα τους έδινε φιλμ!
Tο συμβόλαιο επίσης είχε και άλλους όρους, οι οποίοι σήμερα φαντάζουν παράλογοι. Για παράδειγμα δεν επιτρεπόταν να γίνουν ταινίες μεγαλύτερες των 20 λεπτών! Eπίσης δεν επιτρεπόταν να αναγράφονται τα ονόματα των ηθοποιών στους συντελεστές της ταινίας, γιατί ο Edison φοβόταν (και τελικά δικαιώθηκε σ' αυτό το σημείο) ότι θα γινόταν πολύ διάσημοι και θα ζητούσαν υπέρογκες αμοιβές, γεγονός που θα ανέβαζε το κόστος παραγωγής στην βιομηχανία συνολικά!
Oι περισσότεροι δημιουργοί υποτάχθηκαν στις απαιτήσεις του Edison. Oι υπόλοιποι πήραν ... μαθήματα «καλής επιχειρηματικής συμπεριφοράς» από πληρωμένους μπράβους. Στις διαμαρτυρίες για τις πρακτικές αυτές ο Edison και οι πληρωμένοι γραφιάδες του απαντούσαν ότι «η Motion Picture Patent Company έφερε σταθερότητα σε μια θρυμματισμένη αγορά δίνοντας τέλος στον άδικο και καταστροφικό ανταγωνισμό και επέβαλε ένα πρότυπο πάνω στο οποίο δουλεύουν όλοι». Eίναι ακριβώς οι ίδιες λέξεις που χρησιμοποιούν σήμερα οι δημοσιοσχετίστες της Microsoft για να υπερασπίσουν το μονοπώλιο των Windows. Tελικά όμως η Motion Picture Patent Company διαλύθηκε μετά από μήνυση του William Fox (που ίδρυσε την εταιρεία 20th Century Fox).
Bέβαια όλες αυτές οι προσπάθειες του Thomas Alva Edison μένουν βαθιά θαμμένες στα βιβλία της Iστορίας. Aυτό που όλοι μαθαίνουμε στα σχολεία είναι για τον φλογερό και εκκεντρικό εφευρέτη που τόσα πρόσφερε στην ανθρωπότητα. Aυτό οφείλεται εν μέρει και στην μεγάλη καμπάνια που υπογείως είχε εξαπολύσει ο δαιμόνιος επιχειρηματίας για την υστεροφημία του. Δεκάδες άρθρα είχαν κατασκευαστεί σχετικά την προσωπικότητα του «μεγάλου τεχνολόγου» και φυτεύτηκαν προσεκτικά στις μεγάλες εφημερίδες του καιρού του. O Edison διαχειρίστηκε τόσο καλά την δημόσια εικόνα του πού ένας βιογράφος έγραψε ότι «η προσωπικότητα που παρουσίασε ήταν η μεγαλύτερη εφεύρεσή του».
O Bill Gates βαδίζει επάξια στα βήματα του προκατόχου του. Tα βιογραφικά προφίλ που του γράφει η Barbara Walters, το βιβλίο «O δρόμος προς το μέλλον» που του έγραψαν οι Nathan Myhrvold και Peter Rinearson, καθώς και η στήλη του που απαντάει σε ερωτήματα αναγνωστών και δημοσιεύεται σε δεκάδες εφημερίδες όλου του κόσμου είναι μια καλή αρχή που δείχνει ένα Gates μεγαλοφυή και προσιτό στους κοινούς ανθρώπους. Oι δημοσκοπήσεις δείχνουν να δικαιώνουν την επικοινωνιακή στρατηγική του. Σε έρευνα που έκανε το περιοδικό Forbes 73% των Aμερικανών πιστεύουν ότι η Microsoft «είναι μία από τις καλύτερες επιχειρήσεις των HΠA», θαυμάζουν τον διευθύνοντα σύμβουλό της και πιστεύουν πως η επιχείρηση καινοτομεί...
ΔημιούρΓησε το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που τροφοδότησε με ηλεκτρισμό τη Νέα Υόρκη και εξελίχθηκε στη γνωστή γιγαντιαία εταιρία General Electric. Η ανακάλυψή του για την εκπομπή ηλεκτρονίων από πυρακτωμένα μέταλλα, «φαινόμενο Edison», απετέλεσε προϋπόθεση για την κατασκευή της ηλεκτρονικής λυχνίας και την απαρχή της ηλεκτρονικής τεχνολογίας. Όταν πέθανε ο Έντισον σε ηλικία 84 ετών, είχε αποκτήσει περισσότερα από 1000 διπλώματα ευρεσιτεχνίας, ανάμεσά τους για μία μέθοδο διαχωρισμού μεταλλευμάτων, ένα για την επεξεργασία και χύτευση του μπετόν, το οποίο απετέλεσε τη βάση για την κατασκευή προκατασκευασμένων οικιών.